Wij voltooien het aanbrengen van de tint, het op maat maken en het plaatsen van de balustrades van de balkons van de zijdelen van de eerste verdieping.
Wij zetten het vormen van de ontbrekende dakdelen voort, wij kleuren ze en plaatsen ze.
Wij vullen de ruimte tussen het hoofddak en het kleine centrale dak op door er een dakvlak aan toe te voegen in het verlengde van het hoofddak.
Wij snijden, plaatsen, vormen en kleuren platen voor het achterdak.
Op maandag 23 juni komen wij samen met het begeleidingscomité voor de restauratie van de maquette om de laatste vragen met betrekking tot het restauratiewerk te beantwoorden. Hier volgt het verslag:
Verslag van de vergadering van het Begeleidingscomité voor de restauratie van de maquette van het Chinees Paleis
23 juni 2025, Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
Aanwezig waren:
- Marianne Decroly, kunstrestaurator, docent conservatie-restauratie van beeldhouwkunst in de afdeling conservatie en restauratie van kunstwerken aan ENSAV La Cambre.
- Christophe Dosogne, kunsthistoricus, assistent van Diane Hennebert voor het project van het Chinese Paviljoen.
- Diane Hennebert, gedelegeerd bestuurder van de VZW Chinees Paleis.
- Nathalie Vandeperre, conservator van de afdeling Verre Oosten bij de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis.
- Thibaut De Coster, restaurator van de maquette van het Chinees Paleis.
De vergadering begint met de presentatie van het lopende werk door Thibaut De Coster, alsook de verschillende punten die tijdens de vergadering aan bod komen. Het comité merkt de goede voortgang van het werk op.
- De polychromie
Aangezien het werk goed gevorderd is, kan men beter oordelen over de weergave van het filament van de 3D-prints in vergelijking met de andere houttinten van de maquette.
De restaurateurs hebben enkele vergulde proeven uitgevoerd die weinig overtuigend lijken. Marianne Decroly betreurt de groene tinten van het filament die de rest van het werk niet tot hun recht laten komen. Zij stelt voor een licht okergele tint te proberen. Thibaut De Coster brengt op een proefstukje een transparante glazuurlaag van okergele acrylverf van het merk Golden aan, verdund met een beetje walnootbeits. Dit monster krijgt de goedkeuring van het comité. De verkregen tint, zeer licht, neemt de koude kant van de filamentkleur weg, onderscheidt zich duidelijk van de rest van de maquette en roept de kleur van hout op.
Er wordt besloten dat deze tint zal worden aangebracht op de opschriften van de gevel, op de panelen van de loggia’s (de draken en de aangrenzende panelen), alsook op de reliëfmotieven van de zuilen.
Het comité maakt een rondgang langs de maquette om de kleurverschillen te beoordelen binnen de bruine tinten die op de harsstukken zijn aangebracht. Marianne Decroly merkt op dat sommige stukken slecht gekleurd zijn, er ontbreekt kleur in de kieren, het centrale stuk in bas-reliëf boven het centrale dak lijkt lichter dan de ernaast geplaatste stukken. Zij wijst ook op de kleurverschillen binnen hetzelfde stuk, wat de leesbaarheid van het ‘hout’-effect van de maquette vermindert.
Christophe Dosogne vermeldt ook de spanten van de daken in hars die niet dezelfde tint hebben als de rest.
Aangezien het werk gaande is, zullen de restaurateurs rekening houden met deze opmerkingen en deze verhelpen.
- Het nokstuk van het dak
Aangezien de maquette in drie delen scheidbaar moet zijn, stelt Thibaut De Coster verschillende oplossingen voor het nokstuk voor. Het comité beveelt de oplossing aan die bestaat uit het maken van een U-vormige houder over de hele lengte van het dak waarin het nokstuk kan worden geplaatst. Deze oplossing komt overeen met de foto uit het
- De sokkel
Diane Hennebert vestigt de aandacht van het comité op de smalheid van de plank waarop de maquette is gebouwd. Om ongelukken te voorkomen, moet er een bredere sokkel van +/- 40 cm aan de zijkanten van de maquette worden gecreëerd. Aan de voorkant, aangezien de plank breder is, zal een rand van 20 cm voldoende zijn.
Diane Hennebert stelt voor de maquette te bevestigen aan de sokkel door luiken te bouwen om toegang te krijgen tot een degelijk en verborgen bevestigingssysteem aan de binnenkant van de sokkel.
- De achterkant van de maquette
Om de maquette aan de achterkant met houten panelen af te sluiten, wordt besloten een structuur in het midden van de maquette te realiseren die het mogelijk maakt om latten te bevestigen waarin op maat gemaakte planken zullen worden geplaatst die het geheel vanuit de structuur met klemmen zullen afsluiten.
- De verlichting
Na verschillende mogelijkheden te hebben overwogen, gezien het gebrek aan verduistering in het atelier en de moeilijkheid om ’s avonds toegang te krijgen wanneer de lichtsterkte minder is, wordt besloten de kwestie van de verlichting te regelen bij de installatie van de maquette op de plaats waar deze zal worden tentoongesteld. Thibaut De Coster verzekert het comité dat de trillingen veroorzaakt door het boren van gaten in de sokkel geen risico’s zullen opleveren wanneer de maquette op zijn definitieve sokkel is geplaatst.
Het comité gaat vervolgens de beoogde locatie bekijken om de maquette in het museum tentoon te stellen. Deze bevindt zich op de grote overloop, boven de Totem, voor de permanente zalen van de afdeling “Azië” van het museum. Nathalie Vandeperre meldt dat zij wacht op de goedkeuring van de directie van het museum om de voorbereidende werkzaamheden voor deze tentoonstelling te starten. Diane Hennebert zal contact opnemen met de directrice, Géraldine David, om het project en de modaliteiten ervan te bevestigen. Het project is om de maquette tentoon te stellen met enkele elementen die het restauratiewerk illustreren en deze presentatie aan te vullen met een selectie van meubilair en objecten uit het Chinese Paviljoen die in de reserves van het museum worden bewaard.
Het comité feliciteert de restaurateurs met hun werk; de restaurateurs bedanken de leden van het comité voor hun advies en beslissingen.
Zoals gevraagd tijdens de vergadering van het comité, verbeteren wij de kleuring van de harsspanten van de daken, zodat ze beter harmoniëren met de bestaande houten spanten.
Met een soldeerbout creëren wij een precisiegereedschap om de 3D-geprinte onderdelen te perforeren die gaten nodig hebben.
Wij kleuren de panelen met de opschriften van de centrale gevel en plaatsen ze.
Wij snijden en plaatsen de kleine latten onder het kleine dak van het centrale deel van de gevel.
Wij kleuren de medaillons en balustrades van de loggia’s in een okergele tint, conform de beslissing van het begeleidingscomité.
Wij hebben opgemerkt dat de linkerloggia de neiging heeft lichtjes te verzakken. Dit gevoelige punt is in het verleden al waargenomen, omdat wij hebben opgemerkt dat de balkonlat op die plaats was doorgesneden. Bovendien zijn op die plaats, aan het gebouw, na 2013 stutten geplaatst. Wij plaatsen daarom een versteviging aan de binnenkant van de maquette om deze verzakking te verhelpen.
Wij vormen in hars, kleuren en maken de friezen op maat in de diepte van de loggia’s.
Wij blijven de kleine gesneden houten onderdelen van de dakranden plaatsen.




















