We beginnen de week met het werken aan de onderste delen van de hoofddaken. Het hout van de daken is in de loop der jaren en door opslag in vochtige ruimtes sterk vervormd, wat grote openingen in de tussenruimtes heeft veroorzaakt. Nadat we deze met zacht hout (balsa) hebben opgevuld, hervormen we de dakpannen met houtpasta. Na zorgvuldig schuren, kleuren we de aanvullingen om ze in het geheel te laten opgaan.
We plaatsen de ‘Lotus’-lantaarns op de hoeken van de daken van de eerste verdieping.
Op basis van de volledige dakspanten maken we mallen van plasticine voor de uiteinden en gieten we deze onderdelen in hars. Vervolgens passen we ze aan, plaatsen we ze en kleuren we ze.
Op woensdag 2 juli ontvangen we het bezoek van Chantal Kozyreff, de voormalige conservator van de afdeling Verre Oosten van het Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis, auteur van een boek over het Chinees Paleis. Zij was degene die de stukken van de maquette had veiliggesteld.
Ze vertelt ons over een hypothese betreffende de maquette. Volgens deze hypothese zou Leopold II een maquette van Tushanwan hebben gezien op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900, wat hem op het idee zou hebben gebracht om Alexandre Marcel opdracht te geven voor de bouw van het Chinees Paleis. Het zou dus om de maquette kunnen gaan die wij restaureren. Deze hypothese roept enkele vragen op:
Als deze maquette op de wereldtentoonstelling van Parijs in 1900 stond, waarom zou deze dan later en in Brussel aan Leopold II zijn gepresenteerd (in 1904 volgens een aantekening in het notitieboekje van een bouwplaatsleider)?
Als de maquette voorafging aan het project, waarom zou Alexandre Marcel dan de medaillons hebben veranderd op de eerste plannen van het Chinees Paleis die gedateerd zijn op 8 oktober 1901 en bewaard worden in de archieven van het koninklijk paleis? Hetzelfde geldt voor de inscripties op de gevel, de overhangende daken …
We laten Chantal Kozyreff een foto zien van een maquette uit een boek over het Tushanwan-museum. Thomas Cooman had onze aandacht gevestigd op deze foto omdat deze dezelfde kenmerken had als het Chinees Paleis. Als Leopold II een maquette had gezien die hem ertoe had besloten het Chinees Paleis te bestellen, zou dit waarschijnlijker deze kunnen zijn. Dit blijven hypotheses.
Mevrouw Kozyreff vertelt ons ook over de omstandigheden waarin de stukken van de maquette werden ontdekt op de hooizolder van de bijgebouwen van het Chinees Paleis. Destijds was ze niet op de hoogte van de foto uit de archieven van Alexandre Marcel. Pas veel later, tijdens de voorbereiding van haar boek, ontdekte ze deze foto. Ze kende ook het bestaan van het
We maken mallen in plasticine van de ontbrekende houten latten en consoles die we onder de daken van de zijkanten van de begane grond en de eerste verdieping zullen plaatsen. We kleuren ze en plaatsen ze.
We ontvangen van Gwenaëlle de Spa de afdrukken van de waaiervormige medaillons die in de balkons van de zijkanten van de eerste verdieping moeten worden geplaatst, evenals de twee bovendorpels van de zijdeuren op de begane grond.
Na bevestiging van de spelling van de teksten op het laatste paneel van de gevel door Nicolas Godelet, drukt Gwenaëlle de Spa deze ook voor ons af.















